1.Confeccioneu un gràfic de barres amb les dades del quadre.1,5p distribuïts de la següent manera:
Consulteu la confecció d'un gràfic de barres (0,5p) .
Ha de tenir el títol per saber de què tracta (0,5p)
I les unitats de cada eix per saber de què parlem ( l'eix vertical representa milions d'habitants -no patates-,
l'eix horitzontal indica els anys) (0,5p)
2. a)De quina estructura ens informa el gràfic? (1p) demogràfica
b)Cronologia? 1720-1800
c) On el situeu?. Anglaterra
d)A quina època de la Hª pertany?. Finals Edat Moderna-principis Edat Contemporània
3. Expliqueu la informació del gràfic. (0,5p) El gràfic ens diu que entre 1720 i 1800 la població d'Anglaterra va augmentant
constantment
4. Analitzeu les causes de la evolució de la població.(0,5p) La població anglesa augmenta perquè les taxes de Mortalitat van
disminuir.
Resposta ampliada: La població anglesa augmenta perquè les taxes de Mortalitat van disminuir (mentre les taxes de Natalitat continuaven molt elevades), degut a l’augment de la producció d’aliments gràcies a millores tecnològiques com l’abandonament del guaret i la implantació progressiva del sistema de rotació de conreus (sistema Norfolk), la utilització d’eines de ferro i la introducció de noves plantes (forratgeres, per exemple, que van permetre l’augment dels adobs gràcies a l’augment del bestiar.
Consulteu la interpretació d'un gràfic.
2. Qüestions sobre la comprensió del text següent:
La Revolución Industrial se inició en el sector textil. A medida que aumentaba la demanda interna y externa de tejidos, el antiguo sistema artesanal resultaba insuficiente para abastecer las solicitudes del mercado. Se imponía una alternativa.
Hacia 1750 se comenzó a disponer de una nueva fibra, el algodón. La industria algodonera ofrecía un campo ilimitado para la maquinaria . Una serie de inventos, como el telar hidráulico y la adaptación de la máquina de vapor de Watt en 1785 como energía para hacer mover los telares, ofrecían grandes expectativas a aquellos empresarios dispuestos a invertir capital en el nuevo campo económico.
La inversión de capital en nuevas técnica permitió aumentar la producción, rebajar los costos y luchar por la ampliación constante de los mercados. A lo largo del siglo XIX, además del Reino Unido, iniciaron su proceso industrializador Francia, Alemania, los EUA i el Japón.
C. Gatell, E.Díaz y otros " Geografía humana y económica"
- És una font primària?. Raona la resposta (0,5p) No perquè el autor no era contemporani dels fets que explica.
- Indica la cronologia del text.(0,5p) . 1750-1900.
- Explica les causes de la introducció d'innovacions tecnològiques segons l'autor.(0,5p) Producció insuficient de la indústria gremial artesana mentre augmentava la demanda.
- Explica què significa "la ampliación constante de los mercados" (utilitza les teves paraules).(1) augment de la demanda
- Explica les conseqüències (demogràfiques, econòmiques i socials) de la Revolució Industrial que sàpigues (pots escriure un text o utilitzar un esquema en claus o un quadre sinòptic) (3p).
La correcció es presenta com un esquema numèric que es una lleugera variant de l'esquema en claus:
- Les conseqüències demogràfiques de la Primera Revolució Industrial van ser, entre altres, les següents:
- disminució de les Taxes de mortalitat
- augment de la població
- emigració del camp a les ciutats
- augment de la població urbana/ disminució de la població rural
- Les conseqüències econòmiques de la Primera Revolució Industrial van ser, entre altres, les següents:
- augment de la producció
- implantació d'una economia industrial
- implantació del sistema econòmic capitalista.
- Les conseqüències socials de la Primera Revolució Industrial van ser, entre altres, les següents:
- divisió de la societat en burgesia i proletariat
- aparició de la burgesia industrial
- enriquiment de l'alta burgesia
- aparició de la classe obrera
- condicions de pobresa de la classe obrera
6. a) Quin sistema econòmic s'implantà en els països que comenta el text?(0,5p) capitalista
b)Quines característiques té aquest sistema econòmic?(0,5p). Consulteu els apunts
NOTA: Recordeu que, en acabar la correcció, si no heu tret un 10, convé fer l'anàlisi dels errors.